İnterneti bazı verilere ulaşmak için kullanıyoruz. Bize lazım olan bilgilerin hangi internet sitesinde olduğunu bilmediğimizden dolayı arama motorlarını kullanıyoruz. Arama motorları, web sitelerin içeriklerini indexleyerek veri tabanına kaydederler. Biz bu verilere erişmek istediğimizde istediğimiz veriyi arama motoruna yazarız ve çıkan sonuçlara göre istediğimiz internet sitesine gireriz. En iyi sonuçlara ulaşmak için arama motorları çok büyük çaba sarf ederler. Hangi içeriklerin yeterli ve kaliteli olduğunun tespitini yaparlar ve en iyi sonuçları bize gösterirler. Bu yazımda sizlere Türkiye'de kullanılan arama motorlarından bahsedeceğim.
1. Google
Google arama motoru piyasanın devidir ve pastanın en büyük payına sahiptir. Türkiye'de yapılan aramaların %99.42'si google arama motoru üzerinden yapılmaktadır. Google bir dünya markası olduğu için her zaman iyi sonuçları çıkarmak için elinden geldiğinin fazlasını yapıyor. Yeni bir web site kurulduğunda bu siteye botlarını hemen göndermez. Öncelikle bu sitenin uzun ömürlü olup olmadığına bakmak için bir müddet bekler. Yaklaşık 6 ay ile 1 yıl arası bir zaman geçtikten sonra yavaş yavaş sitenin içeriklerini dizine kaydetmeye başlar. Böylelikle, indexlediği sitenin devamlı olduğuna ve içeriklerinin kaliteli olduğuna karar verir. Ben bu makaleyi yazdığımda benim blog sitem daha google tarafından indexlenmemiş. Eğer siz bu yazıyı google'de yazarak bulduysanız demek ki google arama motoru bu sitenin uzun vadeli ve kaliteli olduğuna karar vermiş demektir.
2. Bing
Bing arama motoru Türkiye pazarında %0.24 lik bir pazara sahiptir. Google arama motorundan sonra Türkiye'de en çok kullanılan arama motoru Microsoft Bing arama motorudur. En çok kullanılan dediğime bakmayın, kullanım oranı çok düşük ve insanların çoğu google arama motorunu kullanıyor. Sadece google'den sonra en çok kullanılan arama motoru bing'dir. Bing arama motoru, bir site yayınlandıktan yaklaşık bir hafta sonra indexlemeye başlar. Bing arama motoru, daha iyi sonuçlar gösterebilmek için siteleri seo puanı üzerinden değerlendirir ve arama sonuçlarında bu seo puanına göre sıralar.
3. Yandex
Yandex arama motoru, Türkiye pazarında % 0.13'lük bir pazara sahip. Yandex'de aynı google gibi bir siteyi hemen indexlemez. Yaklaşık bir 3 ay kadar bekler ve sitenin devamının olup olmadığına bakar. Eğer site devamlı ise ve içerikleri kaliteliyse indexlemeye başlar. Tüm arama motorları gibi yandex'de seo puanı üzerinden sitelere puan verir ve arama sırasını bu şekilde kaliteli tutmaya çalışır.
4. Duckduckgo.com
Bu arama motorlarını ilk defa duyanlarınız vardır belki. Duckduckgo.com Türkiye pazarında % 0.04'lük bir pazara sahip. Gizlilik ve kişisel verilerinde çok önem veren duckduckgo.com çok fazla bilinmemesi üzücü bir durum. Çünkü diğer arama motorları kişisel verileri daha iyi sonuçlar vermek ve reklam alanlarının belirlenmesi için kullanıyor. Kimse kişisel verilerinin bilinmeyen yerlerde işlenmesini istemez. Bu yüzden duckduckgo.com gibi arama motorlarının kullanımının daha da artırılması gerekiyor.
5. Yahoo
Listemizin 5. sırasında Yahoo gelmektedir. En eski arama motoru olmasına rağmen Türkiye'deki pazar payı %0.04'dür. Google arama motorundan önce kurulmuştur ve bir zamanlar dünyanın en çok kullanılan arama motoruydu. Ancak Google'nin piyasaya girmesiyle popüleritesini kaybetti. Yahoo, bir internet sitesini çokta beklemeden hemen indexler ve seo puanına göre arama sonuçlarında listeler.
6. Diğer Arama Motorları
Yukarıda saydığım 5 arama motorunun dışında Türkiye'de kullanılan başka arama motorları da vardır. Ancak pazar payları çok düşük oldukları için bunları tek tek yazmak yerine diğer kategorisinde pazar paylarını belirteceğim. Baidu, Ask.com, Naver gibi arama motorlarının tümü Türkiye'de sadece % 0.15'lik bir pazara sahiptir.
Sonuç: Google gibi devasa arama motorları dururken diğer arama motorlarının pekte şansı varmış gibi görünmüyor. Ancak, pazar payının sadece tek bir şirkete bırakılması ve rekabetin az olması bazı sorunları doğurur. Bu tür sorunların olmaması için bazı alışkanlıklarımızı değiştirip diğer arama motorlarını da kullanmamız da yarar vardır.
Örneğin, duckduckgo.com arama motoru çok kaliteli olmasına rağmen ülkemizde çok bilinmiyor. Gerek verilerin güvenliği olsun, gerek kaliteli içerik olsun duckduckgo.com bana kalırsa diğer arama motorlarına göre çok daha iyi. Ancak insanlar bir şeye alıştı mı onu bırakması zor oluyor. Evet, bu davranışlar tamamen alışkanlıkla ilgilidir. Örneğin, Yahoo; çok kaliteli bir arama motorudur ve bir zamanlar dünya deviydi. Google, yandex ve bing gibi arama motorlarının kişisel verileri 3. taraflarla paylaştığına dair ciddi şüpheler var.
Ben derim ki pazarı hiçbir zaman tek bir firmaya bırakmamak lazım. Bazı alışkanlıkları değiştirmek lazım. Bu şekilde daha iyi hizmetler elde edebiliriz.
Yorum Gönder
Yorum yaparken diğer kullanıcıları kırmamaya ve hakaret etmemeye özen gösterin